SEBEBU VURUDİ’L-HADİS
– SEBEBU’L-HADİS
ESBABU VURUDİ’L-HADİS
– ESBABU'L-HADİS
Esbabu'l-Hadis de denir. Hadislerin söyleniş,
bir fiili bildiriyorsa işleniş sebeplerini konu olarak alan ilim dalının
adıdır. Kur'an-ı Kerim için Esbabı Nuzul ne ise Hadisler içinde Esbabu
Vurudu'l-Hadis odur.
Hadislerin bir kısmı bazı olaylar üzerine,
bir kısmıda sorulan sorulara cevap olarak varid olmuştur. Gerek bu olaylar,
gerekse Sahabilerin çeşitli vesilelerle sordukları sorular, olay üzerine
söylenen sözün yada soruya verilen cevabın sebeb-i vurudunu teşkil eder.
Misal: ''Birini
traş ettiğinizde ya saçını tamamen kesin; yada tamamını bırakın.'' (Ebu Davud
4/411). Bu Hadis'in söyleniş sebebi Hz. Nebi s.a.v.'in saçının bir kısmı
kesilmiş bir kısmı bırakılmış bir çocuk görmesidir. Bu olay üzerine bu sözleri
söyleyerek saçın bir kısmını kesip bir kısmını bırakmayı men etmiştir.
Sahabilerin ''Hangi şey efdaldir? Hangi ameli işlersem Cennet'e girerim? Hangi
Müslüman hayırlıdır? En büyük günah hangisidir?'' gibi yüzlerce sorusu da
sebebi vuruddur. ve Hz. Nebi s.a.v. in verdiği cevaplarla beraber Hadis
metinleri arasında yer almıştır.
Hadislerin vurud sebebini bilmek son derece
önemlidir; çünkü sebebin bilinmesi ile her şeyden önce mesele aydınlığa
kavuşur. Hz. Nebi s.a.v. in söylediği sözleri taşıdığı hükümler umumimidir,
hususimidir? vucuba'mı nedbe mi delalet eder? Bu ve öteki önemli hususlar
açıklık kazanır. Dolayısıyla Hadisten hüküm çıkarmak bir ölçüde kolaylaşır.
Diğer taraftan sebeb-i vurudun bilinmesi
Hadisin etraflı bir şekilde ve kolayca anlaşılmasını sağlar. Benzer bir
meseleye tatbik edilerek hüküm çıkarılmasını kolaylaştırır.
Esbabu Vurudu'l-Hadis konusunda Abdullah
ibn-i'l-Hüseyin el-Ukberi'nin ve Ebıu Hamid Kutah el-Cubari'nin birer Kitabı
vardır. (Tedrib, 2/394).
es-Suyuti de aynı konuda
bir Kitab tasnif etmişsede tamamlayamamıştır. (Beyan 1/31).
Bu gün için
Esbabu'l-Hadis konusunda elde bulunan tek Kitab ibn Hamze ed-Dimeşki'nin
el-Beyan ve't-Ta'rif i Esbabu Vurudu'l-Hadisişşerif isimli eseridir.